pühapäev, 16. august 2015

Sotsiaaldemokraadid koalitsioonilepingut muutmas


Praegune haldusreform hävitab maaelu. Piirissaar
Sotsiaaldemokraadid on uue esimehe eestvedamisel võtnud südameasjaks koalitsioonilepingu muutmise. Pealtnäha on tegemist tühise asjaga, mõnele tundub see ehk lausa palja populismina, ent siiski tahab SDE lahendada kolm Eestis väga olulist ning sügavat probleemi: poliitika avatus ning kaasamine, paremliberaalne maksupoliitika ja ääremaastumine. Just viimane on neist ilmselt kõige põletavam.

Haldusreformil valed eesmärgid

Tänane valitsuses arutluse all olev haldusreformiplaan on juba algusest peale ehitet valedele alustele. Haldusreformi eesmärk ei saa olla raha kokkuhoid, selle eesmärgiks peavad olema:
a. ääremaastumise peatamine;
b. elutähtsate teenuste kättesaadavuse tagamine kõikjal Eestis.
Paraku liigub avaliku halduse minister kindlalt edasi. Ja talle ei saa seda pahaks panna - seda ta ju lubaski. Kindlalt edasi küll, aga kas keegi küsis: minnakse ikka õiges suunas. Haldusreformi puhul liigutakse kindlalt kardinaalselt vastupidises suunas.

SDE peab pakkuma alternatiivi

Sotsiaaldemokraatide ülesandeks selles valitsuses on eelkõige peatada IRL-i ja Reformierakonna maaelu hävitav plaan ning haldusreformile sellisel kujul pidurit tõmmata. Eesti vajab haldusreformi, ent sellist, mis peataks ääremaastumist ning oleks suunatud tulevikku, mitte järgmise aasta riigieelarve marginaalsele suurendamisele. Marginaalsele, sest väide, et uus haldusreform olulist kulude kokkuhoidu tooks, on ilmselgelt väär. Uutesse omavalitsuskeskustesse loodaks suure kaadriga vallavalitsused, kus palgad on senistest kõvasti kõrgemad.

laupäev, 11. juuli 2015

Mõtteid uuest välisministrist Marina Kaljurannast

Kaljurannal on kogemused nii Venemaalt kui ka USAst. Wikimedia Commons

Eesti uueks välisministriks tõuseb suure tõenäosusega praegu välisministeeriumis asekantslerina ning varasemalt suure tähtsuse ja kaaluga riikides (Venemaal, USAs) suursaadikuna töötanud Marina Kaljurand. Võrreldes Pentus-Rosimannusega nagu öö ja päev. Lisaks ei muutu  valitsuse sooline tasakaal (mis siiski liialt meeste poole kaldu) ning vähemtähtis tõsiasi pole seegi, et Kaljurand on tegelikult vene juurtega eestlane. Kõik on ilus ning uue minstri taust annab alust arvata, et temast saab hea minister ning loodetavasti muutub ka Eesti välispoliitika. Ent vaatamata Kaljuranna laitmatusele, tuleb siiski meenutada, millise valitsuse välisministriks ta asub.

Kas Kaljurand parandab Rõivase II valitsuse renomeed?

Vähemalt seda Taavi Rõivas loodab. Ja kindlasti parandabki Marina Kaljurand välisministri ametikoha ning välisministeeriumi reputatsiooni. Pärast Keit Pentus-Rosimannust saabki see vaid paremaks minna. Pentus-Rosimannus ei saanud hakkama ühegi fopaaga, ent niivõrd tähtsas ametis lihtsalt vegeteerimine pole ka õige. Siiski pole Kaljuranna isiku populaarsusel midagi pistmist kogu valitsuse renomeega. Rõivas on peaminister edasi, nagu ka Aas, Saar, Pomerants, Kruuse, Vassiljev, Michal, Reinsalu. Nende mõtted on kulunud, ministripositsioonid saadud tänu parteilisele kõrgele kohale. Nemad on Rõivase valitsuse madala reitingu põhjusteks. Nemad ja nende tagurlik poliitika. Rõivasest on saanud Ansip. Rõivase I valitsuses oli peaminister ja kõik teisedki ministrid uued (mõningate eranditega) ning energilised, viimaks läbi olulisi muudatusi ja reforme (parimad näited Kütt, Tiidus, Lauri, Ossinovski, Sulling, Palo, Padar). Isegi Keit Pentus-Rosimannus sobis keskkonnaministriks. Tänases valitsuses ei oska aga ühtegi oma ala asjatundjat, puhta taustaga ning selge visiooniga ministrit välja tuua. Kaljurannast üksi võib Rõivase valitsuse päästmiseks väheseks jääda.

Kaljuranna miinuseks kogenematus Brüsselis?

Poliitikaanalüütik Ahto Lobjakas tõi oma intervjuus (PM: Lobjakas: Eesti ei saanud parimat võimalikku välisministrit) välja, et Kaljurand pole kaugeltki parim välisministri kandidaat. Lobjakas väitis, et "Kui Kaljurannal midagi puudu jääb, siis on see Brüsseli-kogemus, mis on Eesti välisministri kompetentsi A ja O" ja "Kui Reformierakonna võimalikud kandidaadid ritta seada, oleks selle rea eesotsas Siim Kallas ja Urmas Paet,". Jah, Kaljurannal puudub Paeti/Kallase Brüsseli-kogemus, aga tema USA ja Venema koogemus on hindamatud. Samuti on Kaljurand kursis diplomaatide ja välisministeeriumi ametnike igapäevatööga. Ka Kallasel ja Paetil puudus ametisse asudes Brüsseli-kogemus ja nende teadmised välisministeeriumi ametnike ning diplomaatide tööst olid kindlasti kordades väiksemad. Samuti ei saa üle tõsiasjast, et Kaljurand on olnud suursaadik kokku kuues välisriigis. Nende seas ka Eesti välispoliitika tähtsaimates riikides Venemaal ja USAs. Kusjuures Moskvas oli Kaljurand Eesti-Venemaa suhete ühel kõige raskemal perioodil ning USAs (mis Eesti välispoliitika eesmärkides on lausa eraldi välja toodud) tegeles aktiivselt Eesti esindamise ning tutvustamisega.

Kaljurand on olnud laitmatu renomeega Eesti välisesindaja, diplomaat ning välisministeeriumi ametnik. Loodetavasti ei liitu Kaljurand ka Reformierakonnaga ning temast saab Eesti riigile väärikas ning asjatundlik välisminister.

Jõudu talle uues ametis!

reede, 2. jaanuar 2015

"Kõva käe" poliitika pole, ega saa kunagi olema, lahendus

 
[1]


Juhtusin hiljuti lugema Postimehe tuntud ajakirjaniku Priit Pulleritsu blogi, milles enamik artikleid erinevaid sporditeemasid käsitlevad. Ent suusavarustuse valimist juhendavate lugude vahel võib leida ka selliseid vaimusünnitisi nagu "Eesti inimese test - kuidas vastu pidada ja ellu jääda?". Huvitav lugemine! Või pigem naljakas ... või siiski masendav.

Oma loos on Pullerits esitanud 14+1 Euroopa-Venemaa võrdlust ning esitanud ka ülesande (küll peamiselt meestele) - kui paljudega te neist nõustute. Testi tulemuste hindamise kohta ütleb ajakirjanik nii: "Nüüd lugege kokku, kui mitmest võrdlusest te aru saite ja kui mitut neist tunnistate. Kui neid on vähem kui tosin, olete naiivne ja sinisilmne eurooplane, kes elab oma väljamõeldud kookonis ega tunneta elu tegelikkust. Edasi mõelge, kui palju on siinkirjeldatud Euroopa-Venemaa vastasseisus kasu noist, kes püüdsid siinset kõva mehe testi nr 2 naeruvääristada ja oma madala punktisumma üle uhkust tundsid. Kas teie usute, et toosugustest on Eestile raskes, kriitilises olukorras kasu?". Vot nii! Vähemalt mina pean end küll  Pulleritsu "testi" järgi eriliselt sinisilmseks ning naiivseks eurooplaseks pidama, sest ausalt öeldes ei saa ma ühegagi neist võrdlustest nõustuda. Miks? Sest Priit Pulleritsu väited on erakordselt madalalaubalised ning naeruväärsed, eriti arvestades fakti, et tegemist on vägagi tunnustatud ajakirjanikuga.

1. Venemaal on suur idee – olgu see oma riigi uhkuse ja väärikuse taastamine või endise NSV Liidu aladel oma mõjuvõimu uuesti kehtestamine –, aga mis on Euroopa Liidu seesugune mobiliseeriv idee? Mis on Eestit innustav idee? Peaminister ütles ju isiklikult, et Eestil pole suurt narratiivi vaja...

Kuivõrd saab  endise NSV Liidu aladel oma mõjuvõimu taastamist kogu Venemaa ehk venelaste ÜHTSE ideena/eesmärgine võtta? See on Putini ning tema lähikondlaste eesmärk, ent kindlasti mitte kõigi venemaalaste kinnisidee. Ja mis mõttes peab Venemaa oma riigi uhkust ja väärikust taastama? Kindlasti on riigi uhkus ja väärikus tähtsad ka Eestile ning teistelegi Euroopa Liidu liikmesriikidele.

Mis puudutab Eesti narratiivi, siis sellega on asi keerulisem. Eesti riigi suur eesmärk, tulevikunarratiiv peaks olema tark Eesti. Tark inimene on aga salliv, tolerantne ning solidaarne. Tark inimene võtab teist kui võrdset. Seega ei saa Venemaa tänast poliitilist juhtkonna just eriliselt targaks nimetada.

2. Venemaal ja vene rahval on rahvuslik uhkus. Kellel on Euroopas rahvuslik uhkus? Euroopa peab ju rahvuslikkusest üle olema, selle ajaloo kolikambrisse heitma, sest rahvuslikkus tähendab reaktsioonilisust, äärmuslikkust, tagurlikkust. Euroopas peab saama valitsevaks multikulturalism ja kosmopoliitsus. Euroopas võrdub rahvuslikkus natsionalismiga, mis on otsast lõpuni taunitav. Ent rahvus on igaühe identiteedi orgaaniline, oluline osa. Kui see ära võtta, kui seda kärpida, kui see taunitavaks kuulutada, siis...

Kas pole mitte nii, et Venemaa on täna oma natsionalismiga üle piiri läinud? Kas Pullerits õigustabki Krimmi annekteerimist puhtalt õigustusel, et Krimm on vene rahvale "püha paik"? See ei ole õigustus! See on fašism! Seejuures puhtakujuline. Eurooplane olla tähendab olla salliv, tolerantne, sõbralik. Ja mis siis ... ? Kas Euroopa on meie rahvustunnet kuidagi kärpinud? Kas Euroopa on keelanud meil rahvariided, meie laulupeod? Ja kui isegi keelaks (mida kunagi ilmselt ka ei juhtu), siis rahvus on midagi, mis on igasühes endas. Rahvus ei ole esmatähtis. Rahvused muutuvad ja kaovad. Inimesed jäävad. (Loodetavasti.)

3. Venemaa ajalugu võib olla verine, aga Venemaa tunneb uhkust oma ajaloo üle. Kuid Euroopa ajaloo üle valitseb üha rohkem kollektiivne süütunne – süütunne üksteisega peetud sõdade ja samuti pikaajalise koloniaalpoliitika pärast. Isegi Eestit, kes pole Euroopa ajaloolistes suursigadustes osalenud, vaid on olnud selle ohver, tahab Euroopa oma kollektiivse süütunde kandjaks teha...

Kas enese vigade tunnistamine on halb? Kas see, et Venemaa, kes uhkusega tunnistab end kui NSVL õigusjärgset, ent pole siiani paljude Euroopa riikide okupeerimise eest vabandanud, ega kavatsegi seda teha, on õige? Kindlasti mitte! Põhjendus, et Venemaa nii ei tee, EI SAA OLLA VABANDUS! Meie ei olegi autoritaarse riigi kodanikud, ega ka autoritaarse liidu. Venemaa kodanikud sama väita kahjuks ei saa.
[2]

Eestlased tunnevad oma ajaloo üle uhkust, samuti inglased, prantsalsed. Ja kohe kindlasti ka sakslased! Neil on mille üle uhkust tunda, ent Hitleri Saksamaa pole selles loendis. Nagu ei peaks ka Venemaal olema Nõukogude Liit. Paraku näeme vastupidist.

4. Venemaa oskab tunda uhkust oma ajalooliste võitude üle, tähistades neid suurejooneliste paraadidega. Arusaadav: kes minevikku ei mäleta, elab tulevikuta. Millised on Euroopa ühised suured võidud? Isegi Teist maailmasõda mälestades tuntakse kahjatsust, et selline asi üldse juhtus, samal ajal kui Venemaa muudab selle sündmuse isamaaliseks suurpeoks, mis rahvas vere uhkusest keema paneb. (Muide, kes on lugenud Tolstoi "Sõda ja rahu", loodetavasti mäletab, kuidas Kutuzov tegi prantslastele une pealt lahinguväljal ära!)

Sellised paraadid - jõudemonstratsioonid - on osa Venemaa fašistlikust diktatuurist. Mitte midagi mille üle uhkust tunda! Punkt.

5. Venelased on suur rahvas, velikii narod. Nad tajuvad seda ja on selle üle uhked. Euroopas, tulenevalt ajaloost, tekitab aga mingi rahva suurus teistes ainult hirmu. Sakslased, tulenevalt viimasest suurest sõjast, ei saa olla suured. Prantslased ei ole enam ammu suured, nagu ka inglased. Hispaanlased kaugeltki mitte. Tulemus on see, et Euroopas ei tohi keegi olla suur ega tunnetada end suurena – aga kui sa pole suur, siis kuidas sa palju suuremale üldse vastu saad?

Milles seisneb ühe rahva suurus? Kas selles, mitu riiki nad eelmisel aastal vallutasid? Venemaa tõesti alustas sõda Ukrainaga, okupeerides Krimmi. Tõesti tõsiasi, mille üle uhkust tunda!

Euroopa suurus seisneb meie demokraatias. Selles, et meie ei pea suurust näitama, mitte oma jõus, vaid tarkuses! Meie ajame asju demokraatlikult - nii et kõik saavad oma sõna kaasa öelda. Selles, et meil on vabad valimised, Venemaal mitte. Meie teame, et inimesed saavad olla kõige õnnelikumad vaid vabas ühiskonnas.

6. Euroopa kardab Venemaad, isegi kui mõned selle liidrid üritavad mängida kõvameest ja Venemaaga teravalt käituda, nagu hiljuti Austraalias. Kas Venemaa kardab Euroopat? Nalja teete või!

Venemaa kardab Euroopat. Ja kohe kindlasti. Venemaa ei alusta Euroopaga sõda, sest ta teab, et ta kaotaks. Venemaa üritab oma jõudu näidata, see kukub tal aga haledalt läbi. Naljast on asi väga kaugel!

7. Kelle taha koondub Euroopa, kui olukord peaks teravaks ja kriitiliseks muutuma? Nende nimetute-näotute Brüsseli junckerite ja vanrompuyde ja ashtonite taha? Või Eestis – kas Ilvese ja Rõivase taha? On keegi sellele üldse mõelnud? Vähemalt on Venemaal selge, kelle taha seal koonduda: president Putini taha.

Jällegi märk fašismist, diktatuurist - isikukultus! Me EI VAJA kedagi, kelle taha joonduda! Euroopa ühtsus seisneb meie mitmekesisuses! Meie võimes asju demokraatlikult lahendada. Meie võrdsuses, vendluses ning vabaduses!

8. Venemaal on tugev, sitke, rahvuslik hing – russkii duhh, russkaja duša. Hing on samuti see, mis teeb tugevaks, mitte ainult musklid või tankid. Kas keegi on kuulnud midagi Euroopa hingest?


Euroopal on hing. Ja vägagi. See on aga iga inimese jaoks erinev. Iga inimese oma hing! Ja sõna hing on meil  kokku kahekümne neljas keeles.

9. Usu tähtsust ei maksa alahinnata – see seletab, miks Venemaal on kirik taas olulisele kohale tõstetud. Euroopa aga põlastab usku – muudab kirikuid mitte ainult ladudeks, vaid meelelahutusasutusteks (mõni aasta tagasi oli Newsweekis sellest pikk lugu). Eesti on samuti väljendanud uhkust eestlaste ilmalikkuse ja kiriku pea olematu mõju üle.


Venemaal on tõesti kirik taas tähtsale kohale tõusnud. Kindlasti tänu Putuni režiimile. Kirikus valdab korruptsioon, rahapesu, võimuiha. Kirik on täiesti mõttetu asi, mida ei tohi ülehinnata. Eesti peabki oma usuleiguse üle uhkust tundma, sest on, mille üle uhkust tunda! Me ei ole pimestatud muinasjuttudest ning fiktsioonist. Kirik mängib täna rolli vaid traditsioonide hoidjana. Vene kirik on täna osa Putini diktatuurist!


10. Tartu Ülikoolis omal ajal kuulatud vene kirjanduse loengutest (Valeri Bezzubov, Peeter Torop) mäletan hästi Venemaa ja venelaste kannatamise (stradanije) teemat. Jah, venelastel on kannatusvõimet, mistõttu neid ei murra ka mingid lääne sanktsioonid. Pigem on noil vastupidine efekt. Aga milline on eurooplaste kannatusvõime? Karta võib, et see lõpeb niipea, kui mingi Prantsusmaa kolmandajärgulise linna butiikpood lõpetab Austria kitsepiimast juustu müügi.

Sanktsioonid on täna oma mõju avaldamas. Venemaa majandust on tabanud krahh ning ilmselt on Putinit ees ootamas rasked ajad. Vägagi rasked! Euroopa ühtsus on Venemaa fašismile kohta kätte näitamas.

11. Eurooplast tuleb kaitsta igasuguste inimlike ebamugavuste eest. Eurooplane ei tohi haiget saada, sest haiget saamine on valus ja lubamatu. Aga näidake mulle venelast, kes poeb peitu ja jookseb minema, sest kardab paaniliselt haiget saada?


Mida edasi, seda totramaks ajakirjanik Pulleritsu väited muutuvad. Kas saabki seda tõsiselt võtta?


12. Euroopa on jõudnud oma nn progressiivse filosoofiaga nii kaugele, et elab lausa utoopias: kujutleb ette kõigi võrdsust ja vendlust. Kõige hullem on see, et paljud ei saa aru, et see ei olegi tegelikkus, vaid ongi utoopia. Venemaa aga ei ole lasknud end igasugustest vasakliberaalsetest ideoloogiatest eksitada, hullutada ega nõrgestada, vaid püsib jalad kindlalt maas. Euroopas seevastu laiutab dekadents.

Meie tee on liberaalne! Olgu ta siis vasak- või paremliberaalne. Venemaa (Putin + eliit) ei ole jalad kindlalt maas vaid hõljub pilvedes. Kõikidel inimestel on õigus vabadusele, võrdsusele ning vendlusele. Kõik inimesed peavad olema vabad, võrdsed ja vennalikud. Kas saabki väita midagi vastupidist? Samas arvestades hr Pulleritsu kommentaate kooseluseaduse kohta pole selles ka midagi imelikku. Kindel on see, et venelastele need euroopaliku kultuuriruumi alusväärtused garanteeritud ei ole!

13. Venemaa ei põlga ega põlasta jõudu – seepärast Euroopa teda kardabki. Euroopas on jõud aga samavõrd taunitav nagu rahvuslikkuski. Tulemus on see, et Euroopa seisab püsti peamiselt vaid Ameerika najal.



[3]
Mis on jõud? Või las ma sõnastan selle küsimuse ümber - mis on jõu väärtus? Mitte midagi! See ei näita inimese tarkust, vaid tema kitsarinnalisust. See näitab meile veelkord, et euroopalikust kultuuriruumist ei tohi taganeda! EI TOHI! Hitleril oli jõud, Stalinil oli. On Putinil. Ei no palju õnne neile! Venemaa fašistliku režiimi ülistamine viib meid hukatuseni, mis saabus eelmisel sajandil, järjest ja järjest lähemale.


Õiglus võidab. Alati. Ja jõud ei ole veel õiglus.


14. Euroopal puudub otsustavus. Mäletate, kuidas 1990. aastate keskel endise Jugoslaavia rahvad Euroopa kõhu all üksteisel lusikaga silmi peast koukisid ja Euroopa seda pikka aega lihtsalt pealt vaatas (või pea ära keeras, et mitte näha). Sadismile saabus lõpp alles siis, kui Ameerika oma lennukitega kohale saabus. Millal on viimati Venemaal otsustavusest puudu tulnud? Endistel Gruusia aladel? Krimmis? 


Jah, me ei aja asju nagu Putin. Mei ei aja asju nagu Venemaa. Ega peakski! Me oleme Euroopa! Demokraatlike riikide liit. Meil ei aeta asju rusikaid viibutades. Erinevalt Venemaast (ja Pulleritsust) kasutame me mõistust! Mõistust, millest ka Euroopas enam ja enam väheseks hakkab jääma. Meid varitsev paremäärmuslus tuleb juba eos purustada, sest me näeme, mis tänasel Venemaal juhtunud on. Kaos! Ja kaosesse suubume ka meie kui alla anname.

Fakti, et Pulleritsu testi ei saa tõsiselt võtta illustreerib kaunilt tema loo viimane lause: " Ja miks on nii, et peamiselt vaid spordimeestes on säilinud tahet ja jõudu Eestit kaitsta?".

J õ u d u    j a   j a k s u    e u r o o p a l i k e    v ä ä r t u s t e    ü l e v a l h o i d m i s e l !

PILDID
1 - Ka venelastele enditele on kõik see, mida Pullerits oma loos ülistas, vaikselt närvidele käivaks muutumas. Allikas: Postimees, Scanpix
2 - Eesti lipp Piirissaarel. Autor: K. Pütsepp
3 - Putin = Stalin? Allikas: http://radiospada.org/2014/03/svoboda-accusa-putin-di-emulare-hitler-e-stalin-neppure-veltroni-o-casini-arriverebbero-a-tanto/

kolmapäev, 27. august 2014

Piirissaart ei tohi jätta omapead

Seoses Piirissaarel toimuva võimukriisiga on taas kerkinud üles Piirissaare küsimus. Oma arvamuse avaldas 22. au­gusti Tartu Postimehes ka ajalehe vanemtoimetaja Vahur Kalmre.
Tema idee on Piirissaar eraldiseisva vallana kaotada ning liita Tartu linnaga. Sarnaseid ideid on välja pakutud varemgi, küll on Piirissaart sokutatud Kallaste linna, küll Meeksi või Võnnu valla osaks. Esimese iseseisvusperioodi jooksul oligi saar Meeksi valla koosseisus. Siis elas Piirissaarel ligi 1500 inimest.
Mis on Piirissaare probleemiks? Nii väikese kogukonnaga vallal polegi kompetentseid vallajuhte varnast võtta. Filimon Kuznetsov on saart juhtinud päris pika perioodi vältel. Rohkemaks ei jätkunud enam jaksu. Vaja oleks nooremaid.
Pärast Maria Korotkova tagasiastumist toodi saarele uus nägu – Siim Avi. Ent paraku jäi ka Avi aeg lühikeseks – 2013. aasta valimistel tuli üllatuslikult võimule Keskerakond. Volikogu esimeheks sai tundmatu Fjodor Korotkov, kes elab hoopiski Tallinnas. Volikogu keskfraktsioon valis uueks vallavanemaks Jelena Umbleja. Sellest hetkest on asjad allamäge läinud.
Nendest probleemidest, mis Umbleja valitsusajal on tekkinud, kirjutab oma artiklis «Kaupluse kadumisest puhkes Piirissaarel võimutüli» Vilja Kohler (TPM, 22.8). Küll lühidalt, aga enamik tüliõuntest on seal siiski üles loetud. Vett ei ole, pood on kinni, vallal on raha otsa ...
Mis oleks saarvallale parim lahendus? Võib-olla tuleks tõesti kaaluda ühinemist Tartuga. Ülikoolilinnal ressursse jagub.
Piirissaar on niivõrd eriline paik. Aga osa kohalike mõtteviis viib saart järjest enam hukatuse poole. Turistid pole oodatud, aga vabandage väga, kohalike umbkeelsed järeltulijad lagastavad saart palju rohkem kui ontlikud Eesti pensionärid. Ei huvita neid kohalik kultuuritraditsioon, sibulakasvatus, kalapüük ega loodus.
Aga just kultuur ja loodus on Piirissaarel tõesti väga erilised. Praeguse elu jätkudes kaovad sibulapeenrad, põlevad maha vanad puithooned, surnuaiad kasvavad kinni ja konnaparadiisist võib vaid und näha.
Jutt, et Piirissaar tuleks parem omaette jätta, unustage ära. Ei tohi!
Tegusaid inimesi on vaja. Inimesi, kes tegeleksid ettevõtlusega: püüaksid kala ja kasvataksid sibulaid. Ja oskaksid seda kõike ka turustada, reklaamida.
Vaja oleks majutusasutust, kultuurimaja. Poodi! Ainuke Eesti vald, kus pole oma poodi. Nii surevad need viimased 40 inimest ka nälga ära ja ongi kõik. Läbi.
Ärgem laskem Piirissaarel vaikselt hääbuda!

Karl Pütsepp

laupäev, 15. märts 2014

Ukraina kriisile häid lahendusi pole

Krimmi lipp. Allikas: Wikimedia Commons
Kriis Ukrainas on igal hetkel muutuses. Varasem  meedia keskpunkt Kiiev on asendunud Krimmi poolsaarega. Kuidas kulgeb homne referendum? Või õigemini, kuidas reageerib Venemaa faktile, et krimlased hääletavad naaberriigiga liitumise poolt. Mida teeb Kiiev? Homne päev tuleb põnev.
 

Kas kriisile on lahendusi?

Praegu kuuleme küll kõigi suust, et Ukraina kriis vajab lahendusi. Seda konstateerivad nii venelased kui ka ameeriklased. Aga kuidas kriisi lahendada? Kas keegi on mõne aruka ja ennekõike tõsiseltvõetava ideega välja tulnud? Kahjuks mitte. Ameerika Ühendriigid pommitavad suuri lubadusi kahurist, EL alles menetleb, Venemaa motiivid on kristallselged.
 
Võimalikud lahendused Ukraina Revolutsiooni järgsele kriisile on halvad, ent otsustajatel tuleb välja valida halvimatest vähim halvimad ja need otsekohe käiku lasta. 
 
Eelkõige näitab see seda, et kui asi, ükskõik millises, riigis käest läheb, tuleb sel ise oma asjadega hakkama saada. Ka Eesti peaks siit üht-teist kõrvataha panema.


Krimm on paljudele muinasjutumaa. Allikas: Wikimedia Commons
 

pühapäev, 2. märts 2014

Ukraina riigi ja rahva toetuseks

Allikas: Wikimedia Commons

Kallid ukrainlased!

Mitte ühelgi riigil siin maailmas pole õigust teise suveräänse riigi territoriaalset terviklikust lõhkuda. Isegi mitte Putini Venemaal. Teie olete ainsad, kes seda otsustada võivad. Oma riik, oma luba! Ja ka Krimm on osa suveräänsest Ukrainast, mitte Vene Föderatsioonist. Paraku arvab Vladimir Putin, et see on justkui tema otsustada. Et justkui siis, kui kuskil riigis tekib ebastabiilne olukord tuleb isake Putin suurele vene rahvale appi. See on nii olnud, aga enam olla ei saa! Tuleb peatada Putin ning tema plaan kogu maailmat dikteerida. Te olete olnud julged! Kui usute endasse, saame seda teha ka meie. Olge tugevad!


kolmapäev, 26. veebruar 2014

Vana hea Ansipi aeg

Allikas: http://estinfin.ee/
Vastlapäev aina läheneb. Sel aastal on see eestlaste rahvakalendri liikuv püha 4. märtsil, süüakse vastlakukleid ja lastakse liugu. Või siiski mitte. Pole lund. Ansip ei saa ka kukleid süüa. Kadriorus ilmselt neid lihtsalt ei pakuta. 

Kas Ansip oli hea peaminister? 

Kindlasti oli Ansip üks vastuoluline peaminister. Aga olgem ausad, milline riigijuht poleks, alati on tuliseid vastaseid ning pooldajaid. Siiski tuleb Ansipile au anda, rahva meelsus pole madalseisus, pole kunagi kriitiliselt madal olnudki. Peaministril enesel pole olnud skandaale, küll on olnud pahameelt. Näiteks ACTA vastaseid kirjeldas Ansip kui pehmelt öeldes sõgedaid (söövad seemneid ja kannavad fooliummütse). ACTA-st aga asja ei saanudki. 

Ansip kui tartlane pealinnas

Ansip oli enne Partsi valitsusse majandus- ja kommunikatsiooniministriks asumist Tartu linnapea. Tihti tundubki, et ta on selleks jäänud. Teeb töö ära ja kõik. Ootab seda teisteltki. Keit Pentus-Rosimannus, Ansipi pikaaegne lähikondlane ning praegune keskkonnaminister, ütles Pealtnägijale, et paljud ministrid on kabinetiistungitel suure peapesu saanud kui töö on lohakalt tehtud. Mõned on isegi pisaraid valanud. Ansip ootab ministritelt töö ärategemist, mitte ilutsemist. Vähemalt selline mulje on jäänud.

Mis jääb Ansipi pärandiks?

Iga peaminister jätab Eestile oma jälje - mõni väiksema, mõni suurema. Eriti aga Ansip, kes pidas seda ametit ühtekokku pea üheksa aastat. Juba seda võib Ansipi üheks päranduseks nimetada. Järgnevatel aastatel näeme kindlasti tulekuid ja minekuid, valitsuste keskmiseks vanuseks jääb lähema kümne aasta jooksul kaks-kolm.
Üheks tähtsündmuseks on kindlasti ka pronksiöö. See polnud kerge otsus. Aga vajalik. Ansip näitas otsusekindlust ja see ongi põhiline. Paljud seda ei suuda.
Nii irooniline kui see ka poleks, suuri reforme Reformierakonna valitsemisaastad pole toonud. On olnud pisemaid reforme sotsiaalvaldkonnas, ent põhiliseks nimetajaks jääb Ansipi üheksale aastale tagasivaadates ikka majandus ja rahandus. Selle suutis ta korras hoida. Ja hästi tegi.

Vana hea Ansipi aeg

Nii võib kokkuvõtteks öelda, et Ansipi peaministriperiood oli stabiilne - vaikselt paremuse poole minev. Ja ega muutused polegi kunagi üleöö sündinud. Ja kui kunagi hakatakse uusi ajalooõpikuid koostama võime kindlalt väita, et Ansipi aeg oli Eestile hea aeg. Rahulik, aga hea.

ANSIPI PEAMINISTRIAJA KRONOLOOGIA

Alliaks: Valitsus.ee
13. aprill 2005 - Ansipist saab EV  15. peaminister
nn küüslaugukoalitsioon Reformierakonna, Keskerakonna ja Rahvaliidu vahel
valitsus püsib stabiilselt 2007. aasta valimisteni
Allikas: Valitsus.ee
5. aprill 2007 - Ansipi II valitsus Rahvaliit ja Keskerakond opositsiooni, koalitsiooni IRL ja SDE
Allikas: õhtuleht
 aprill 2007 - nn aprillirahutused, pronkssõduri teisaldamine, küberrünnakud, suhted Venemaaga madalseisus
Allikas: delfi.ee
 oktoober 2007 - esimesed kahtlused, kas majandusprognoosid vastavad reaalsusele
Allikas: delfi.ee
 veebruar, märts 2008 - nn krokodillide komisjon, kriis saabub ning kärpemasin pannakse tööle
Allikas: õhtuleht
 jaanuar 2009 - minister Maripuu tagasiastumine
Allikas: reporter.ee
 mai 2009 - sotsid visatakse valitsusest välja, Rahvaliitu valitsusse ei võeta; vähemusvalitsus
Allikas: postimees.ee
 juuni 2009 - kaotatakse rahvastikuministri koht
Allikas: õhtuleht
 märts 2010 - ilmuvad valgete esikaantega ajalehed, protest minister Langi vastu
Allikas: õhtuleht
 1. jaanuar 2011 - Eesti liitub euroalaga, käibele euro
Allikas: valitsus.ee
6. aprill 2011 - astub ametisse Ansipi III ja ühtlasi viimane valitsus
Allikas: delfi.ee
 august 2011 - tulistamine Kaitseministeeriumis
Allikas: õhtuleht
 mai 2012 - Laar lahkub kaitseministri kohalt

Allikas: delfi.ee
mai 2012 - nn Silvergate, rahastamisskandaal (muuseas Meikarit ja Ansipit ühe pildi pealt ei leidnudki)
Allikas: delfi
 detsember 2012 - alles detsembris lahkub justiitsminister Michal ametist 
Allikas: uudised.err.ee
 detsember 2013 - Sirbi skandaal, Lang ametist, tema asemele päästeingel Tiidus
Allikas: delfi.ee
 23. veebruar 2014 - päev enne Vabariigi aastapäeva teatab Ansip oma Tartu kõnes, et esitab 4. märtsil presidendile oma tagasiastumispalve

Ja siin Ansip tulevase peaministriga:
Allikas: delfi.ee