Piirissaare vallamaja. Autori foto |
Läbi suurte raskuste kevadel kokku
pandud Taavi Rõivase II valitsus on ühena oma suurtest eesmärkidest nimetanud
haldusreformi läbi viimise. Näib, et plaan läheb tõepoolest käiku, sest ametis
on (lisaks teada-tuntud ministritele) uus riigihalduse minister Arto Aas, kes
erinevalt senistest riigihalduspoliitikaga tegelevatest ministritest on nüüd
peaministriga samast erakonnast. Ja kuigi Eesti halduspoliitika (eeskätt
kohalike omavalitsuste) reform on tervitatav, lausa ülioluline, siis praegune
kava teeb murelikuks, on kõike muud kui mõistlik ning peidab probleeme, mitte
ei lahenda neid.
Eesti näitab enamikule maailma
riikidest eeskuju digitaalühiskonna loomisel. Ometi on valitsuse
haldusreformiplaan risti vastupidine digitaalse ühiskonna kõige
fundamentaalsemale ideele – elada (ja seega ka tööd teha) saab kõikjal –
Tallinna kesklinnast Sõrve sääreni. Siin peitub aga error: töötamine, riigiteenuste kasutamine ja muude
digitaaltoimingute sooritamine on võimalik, ent seejuures peab siiski läheduses
asuma ka pood või lapsehoid ning muud eluks vajalikud teenuspakkujad. Pelgalt
valdade liitmisest saavad need teenused kättesaadavaks vaid paberil. Reaalses
elus ei too see poodi või lasteaeda maakohtades kuidagi lähemale, pikemas
perspektiivis toimub hoopis vastupidine protsess – teenused koonduvad senisest
veelgi enam keskustesse.
Piirissaarel aga istub ikka vana
(sibulapeenarde kohal töörügamisest kängu jäänud) pensionär ja ootab arsti, kes
saart üks kord aastas külastab. Kuigi tegelikult ei oota, sest kui on minek,
siis on minek. Infarkti puhul ei helistata mitte kiirabisse, vaid hauakaevajaile.
Surnuaedu on saarel lausa kolm –valikuvabadus missugune!
Haldusreform ei lahenda probleeme
nagu ääremaastumine ja maapiirkondade inimestest tühjaksjooksmine, vaid peidab
neid. Kui liita Piirissaar Tartu linnaga, siis on tegemist vaid ühe omavalitsuse
sisese liikumisega (seejuures statistiliselt marginaalsega). Piirissaarele on
kümme inimest aga juba kümnendik (sic!)
kogu elanikkonnast.
Käesoleva reformi eesmärk on pelk
rahakokkuhoid. Ent küsigem – kas valitsuse ülesanne on siis lõppeks Exceli tabelit
tasakaalus hoida või hoolitseda selle eest, et kõigil Eestimaa inimestel oleks
võimalik elada seal, kus nad seda ise soovivad. Kas inimesed on riigile või
riik inimestele? Kui valitsuspoliitikud tunnistavad, et nende ainufunktsiooniks
(selleks, mille eest neile kõikide kodanike – ka ääremaade omade – taskust
palka makstakse) on tasakaalus fiskaalpoliitika, siis võime kohe alla anda ja
oma riigi üleüldse ära kaotada. Rahalugemisega saavad ka ettevõtted
suurepäraselt hakkama. Midagi ei ole teha – oma riik ongi kallis. Ja mitte
ainult emotsionaalselt!
Reformi eestvedajad väidavad, et
omavalitsuste ühinedes kasvab nende konkurentsivõime, et neid kuulatakse siis
rohkem ning et nad suudavad siis täita funktsioone, mis neile seaduses ette on
nähtud. Ja mis on meie lahendus: kaotame need „saamatud“ vallad (loe: kõik
umbes 150 omavalitsuste konkurentsiedetabeli viimast linna-valda) lihtsalt ära.
Pole valda, pole probleemi. See on absurd! Milleks peita probleemi eest pea
mulla alla. Läheneme asjale õigelt poolt: kui vald ei saa hakkama kõigi talle
pandud kohustustega, kas poleks siis loogiline, et vallamaja akende laudade
ettelöömise asemel tuleme kokku ja mõtleme, kas on loogiline, et Tallinnal ja
Piirissaarel on samasugused ülesanded ja kohustused.
Valitsusliikmetelt kuuleme järjest
enam sõna „solidaarsus“. Kuigi kujult võõrapärane, on sellel sõnal siiski hea
ning õilis sisu. Paraku tundub, et ministrid ja mitmed teisedki poliitikud ei
taju selle mõiste täit sisu. Õigemini tundub, et sõna justkui omadele, maal ja
ääremaadel elavatele, ei kehtigi. Taavi Rõivase valitsus on otsustanud anda
viimase ning lõpliku surmahoobi Eesti maaelu pihta.
Senikaua, kuni reformi eesmärk pole
mitte raha kokkuhoid, vaid ääremaastumise peatamine, maaelu edendamine ning
võrdsete võimaluste loomine kõigile eestimaalastele (st nii maal kui linnas
elavaile), on haldusreform ülesehitatud valedel alustel. Selle reformi viga ei
ole mitte reform ise, vaid eesmärk. Me vajame haldusreformi, mis ei oleks mitte
põhiseaduse vastane, vaid töötaks sellest lähtudes kõigi inimeste hüvanguks.
Maa- ja linnainimeste. Eesti inimeste. Käesolev reformikava aga ei otsi mitte
lahendusi, vaid võimalust probleemidest mitte rääkida.
Lühendatult avaldati lugu ka EPL-s.
Lühendatult avaldati lugu ka EPL-s.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar